Veiligheid van motorkleding

Veiligheid van motorkleding

In de winkel krijgen we regelmatig de vraag of motorkleding wel veilig is en of het echt beter is dan gewone kleding, want die jeans zien er heel gewoon uit... Die vraag is niet in drie zinnen te beantwoorden. Vandaar deze blog.


Sinds april 2018 valt motorkleding onder de noemer PBM-maatregelen (Persoonlijke BeschermingsMiddelen). De regelgeving omtrent motorkleding en de beschermende waarde ervan wordt dus steeds strikter. Wanneer motorkleding wordt gemaakt, is het getest onder strikte voorwaarden om te voldoen aan deze regelgeving.

De basis

Op veel kleding, maar ook bijvoorbeeld op speelgoed of andere goederen zie je een CE-teken staten. Een CE-markering staat voor Europese Conformiteit. Producten waarop dit teken staat voldoen aan de van toepassing zijnde volksgezondheids-, veiligheids- of milieuwetgevingen die gelden voor de binnen de Europese Economische Ruimte (EER) verkochte producten.

CE-norm EN 17092

De normen waaraan de PBM voor vrijetijdsgebruik onder vallen, heet de CE-norm EN 17092. Deze norm is binnen de hele EU erkend en wordt gezien als een tool om motorkleding te certificeren volgens strikte regelgeving. Toch is en blijft de wetgeving complex en spelen er zowel economische als politieke motieven mee bij de handhaving ervan. Deze wetgeving is dus niet helemaal dichtgetimmerd. Toch draagt de wetgeving van 2018 bij aan de bewustwording van de veiligheidseisen van motorkleding.

Hoe testen fabrikanten de CE-norm?

De CE-norm wordt op verschillende wijzen getest. Hoe precies? Dat is per land en per fabrikant verschillend, maar wel moet worden getest op de volgende aspecten:
  • Slijtvastheid: de schurende weerstand moet kunnen worden weerstaan tijdens een schuiver. Het gat in de motorkleding mag niet groter zijn dan 5 millimeter.
  • Scheursterkte: hiermee wordt de kracht gemeten die nodig is om de stof verder open te scheuren.
  • Naadsterkte: om te bepalen of cruciale bevestigingspunten opengerukt worden bij een valpartij wordt de naadsterkte bepaald.
  • Dimensionale stabiliteit: deze norm heeft te maken met de vervorming van het kledingstuk. Dit wordt getest door het kledingstuk 5 keer te wassen in een speciale wasmachine. Het kledingstuk mag niet meer dan 5% krimper, zodat de protectie op de juiste plek blijft zitten.
  • Schadelijkheid: voor milieu en jouw huid wordt een kledingstuk ook getest op bedreiging voor je gezondheid en het milieu.

Klasse AAA, AA, A, B en C

Om het nog ingewikkelder te maken en aan de andere kant nog makkelijker, bestaat er binnen de normering ook een classificering. Het ABC van de certificatieklassen. Wanneer je deze tijdens het kiezen van je motorkleding in de gaten houdt, kun je net wat meer zeggen over de veiligheid van je motorkleding.
  • Klasse AAA/AA/A: biedt bescherming tegen impact en slijtage.
  • Klasse B: Biedt alleen bescherming tegen slijtage.
  • Klasse C: Alleen impactbescherming op de plek van de protectoren.

Klasse AAA:

Het hoogste beschermingsniveau in schokbestendigheid en slijtvastheid. Door het gebruik van de stevigere stoffen, kan dit wel beperkingen geven in het rijden op het gebied van draagcomfort, gewicht en warmtehuishouding.

Klasse AA en klasse A:

Vaak wordt er gebruik gemaakt van dezelfde soort stoffen voor klasse AA en klasse A. De impactprotectoren kunnen wel anders zijn. Op de heup is bij Klasse A bijvoorbeeld geen protectie verplicht. Bij Klasse AA is dit wel verplicht.

Zie afbeeldingen voor de zones die de (extra) bescherming bieden en de verschillen tussen AAA, AA en A.



Klasse B:

Het rijden met Klasse B kleding zonder impactbescherming raden wij ten zeerste af. Sommige kleding (zoals overshirts) worden dan gedragen met een protectievest. Dan maakt de combinatie dat je voldoende bent beschermd op de motor.

Klasse C:

Deze kleding bestaat dus alleen uit aan elkaar verbonden impactprotectoren. Zoals een protectievest wat onder de kleding gedragen wordt. Het biedt geen bescherming tegen slijten en glijden. Dus ook deze kleding draag je in combinatie met Klasse B, AA of A om het beschermingsniveau van de betreffende kleding te verhogen.

Let op!

Motorkleding is bedoeld om je te beschermen, maar biedt nooit de garantie dat je zonder kleerscheuren van een valpartij af komt. Motorkleding is bedoeld als een tweede huid, een airbag, een bumper, een pantser, een harnas, maar met alle bescherming van dien aard kunnen we nooit voorspellen hoe in ‘real life’ de omstandigheden zullen zijn. Het enige dat we kunnen garanderen is dat goedgekeurde motorkleding je veel beter beschermd dan casual kleding. Als je ooit het eindresultaat hebt gezien van een motorongeluk van iemand zonder beschermende kleding, dan begrijp je wel wat wij bedoelen. 
  Heidi Langerak     24-05-2023 15:07     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Volg ons op social media

Volg ons op social media